ŠETRNÉ ZEMĚDĚLSTVÍ v teorii i praxi – komplexní vzdělávací program pro školy

ŠETRNÉ ZEMĚDĚLSTVÍ v teorii i praxi – vzdělávací program pro školy
V našem pilotním vzdělávacím projektu se zabýváme ekologickou, ekonomickou i společenskou funkcí zemědělství. Mladým lidem přibližujeme, jak potravinové systémy ovlivňují biodiverzitu, krajinu i klima naší země i planety a učíme je vnímat environmentální souvislosti každodenního života. Cílem je podpořit změnu myšlení a chování nové generace – směrem k větší ohleduplnosti a udržitelnosti.
Nabídkový leták pro školy
Promovideo k projektu
Fotodokumentace z projektu na Gymnáziu Jana Nerudy
ANOTACE PROGRAMU
Cílová skupina: žáci 8. – 9. tříd ZŠ a 1. – 4. ročníku SŠ na území Prahy a Středoč. kraje
Obecný cíl programu: Program přispívá k hlubšímu pochopení role zemědělství ve společnosti a jeho vlivu na krajinu, biodiverzitu i změnu klimatu, zároveň rozvíjí praktické i teoretické dovednosti žáků a motivuje je k aktivnímu přístupu k udržitelnosti.
Vzdělávací bloky programu: Exkurze na farmu +vlastní praxe + desková hra + přednáška + reflexe
Časová dotace: 5x blok o délce 90 min (minimum)
Termín realizace: květen – prosinec 2025
Počet žáků / program: 12 – 26
Místo realizace: výuka na školách + terénní výuka na farmách v Praze a její blízkosti
Cena programu: 500 Kč / žák
Klíčová slova: agroekologie, ekologické zemědělství, urban gardening, biodiverzita, zemědělská krajina, klimatická změna
Kontakt a objednávky programu
Petr Dolenský, koordinátor projektu
petr@asociaceampi.cz,
733 764 980
Popis jednotlivých vzdělávacích bloků
Blok I. Exkurze na městskou farmu
- Téma: Agroekologie ve farmářské praxi
- Délka: 2 vyučovací hodiny (90 min)
- Místo: Městská komunitní farma Metrofarm, Císařský ostrov (dle domluvy i jiná lokalita)
- Aktivity: Po krátkém představení projektu budou studenti prozkoumávat jednotlivé činnosti komunitní zahrady a propojovat obecnější informace s vlastním pozorováním v terénu. Poté následuje komentovaná prohlídka s aktivní participací studentů a rozhovor s farmářem. Exkurzi uzavřeme reflexí.
Blok II. Zemědělská praxe na farmě
- Téma: Jak nás zemědělská praxe propojuje s přírodou a námi samými
- Délka: 2 vyučovací hodiny (90 min)
- Místo: Městská komunitní farma Metrofarm (Praha 7) nebo jiné
- Aktivity: V úvodu bloku dojde k vysvětlení a ukázce zahradnických činností včetně používání zahradnických nástrojů a technik. Budeme se soustředit nejen na detail, ale i na jejich širší význam v rámci produkčního cyklu i ekologie místa. Po krátkém naladění směřujícím k získání větší pozornosti i prožitku práci bude následovat samotná činnost v menších skupinách, které si vyzkouší více činností. Blok uzavřeme reflexí.
Blok III. Desková hra Planeta A
- Téma: Jak agroekologie řeší environmentální problémy – vstup
- Délka: 2 vyučovací hodiny (90 min) Místo: škola
- Aktivity: Po příběhovém úvodu do hry následuje vysvětlení pravidel a rozdělení studentů do skupin. Hra je desková a simulační, studenti v jejím průběhu pracují s kartami environmentálních problémů a snaží se je vyřešit s pomocí karet řešení. Důležitou součástí hry je facilitace jejího průběhu a diskuse studentů nad navrženými řešeními.
Blok IV. Přednáška a diskuse
- Téma: Jak Agroekologie řeší environmentální problémy – teoretické ukotvení
- Délka: 2 vyučovací hodiny (90 min)
- Místo: škola
- Aktivity: Přednáška se myšlenkově pohybuje v rámci ekologického zemědělství. a tematizuje přínosu agroekologických postupů i celkového přístupu pro udržení zdravé krajiny, biodiverzity i adaptace a mitigace klimatické změny. Součástí je formulace vlastních otázek a společná diskuse akcentující i možnosti vlastní participace studentů v oblasti produkce šetrného jídla.
Blok V. Závěrečná reflexe
- Téma: Já a agroekologie
- Délka: 2 vyučovací hodiny (90 min)
- Aktivity: Výtvarné a zpětnovazebné aktivity vedou studenty k hlubší reflexi předcházejích aktivit a jejich prezentaci.
Zpět na přehled