Zemědělství je fenoménem, který velmi intenzivně ovlivňuje životy nás všech. Současné průmyslové zemědělství je i přes jeho nesporné úspěchy v produkci potravin dlouhodobě neudržitelné z hlediska environmentálního. Proto vznikají nové přístupy, jako například agroekologie, kterou OSN označuje za budoucnost zemědělství. Agroekologie je velmi obsáhlý koncept přístupu k zemědělství, produkci potravin, který se neomezuje pouze na technickou stránku produkce potravin, ale zahrnuje také společenské a environmentální aspekty a péči o krajinu. Pro agroekologický přístup je velmi významná role spotřebitelů, jako aktérů utváření celého potravinového systému směrem k udržitelnosti.
5-8 bloků, podzim 2022 – červen / podzim 2022, 28 vyučovacích hodin, zdarma pro školy, praxe i teorie, zážitková pedagogika propojení se ŠVP, průřezová témata, rozvoj klíčových kompetencí vzdělávání žáků i učitelů, metodická podpora.
I. Úvodní setkání
Cíl: seznámení aktérů, představení, aktivit, úkolů a cest, jakými je budeme naplňovat a také uvedení do problematiky agroekologického zemědělství.
Termín: podzim, místo: škola, časová dotace: 3×45 minut
II. Zemědělská praxe: péče o půdu + sázení a setí
Cíl: Přinést žákům fyzickou a empirickou zkušenost s přípravou půdy předcházejíc, se setím či sázením zemědělských plodin a přinést poznatky z problematiky péče o půdu, osiva, jeho ochrany, setby a sázení.
Termín: podzim / duben, místo: školní pozemek / pozemek v blízkosti školy dle dohody časová dotace min 3 hodiny
III.Setkání s farmářem
Cíl: Na příběhu konkrétního člověka si zvědomit výhody i úskalí agroekologického zemědělství. Bude probíhat formou besedy, po které bude následovat praktický workshop.
Termín: duben – červen / září-říjen, místo: škola, časová dotace: 3×45 minut
IV. Exkurze na farmu (aktivitu 3 a 4 lze sloučit do jednoho bloku)
Cíl: Přinést žákům reálnou zkušenost se zemědělským provozem a aktivizovat je.
Obsah: exkurze po statku, zapojení do sezónních prací, “audit” zemědělského provozu – žáci v průběhu exkurze nebudou pouze pasivními účastníky, ale mimo jiné budou mít za úkol posoudit naplňování agroekologických principů v daném provozu.
Termín: duben – červen / září-říjen, místo: farma dle domluvy se školou, časová dotace: min 3 hodiny
V. Exkurze do prodejny (aktivitu lze vynechat nebo zadat jako samostatný úkol)
Cíl: motivovat žáky a zhodnotit stav školního projektu před prázdninami, reflexe změn na poli / umožnit zkušenost s prodejem sortimentu bioprodukce.
Termín: duben – červen / září-říjen , místo: obchod Bezobalu / spolkový obchod Obživa časová dotace 3×45 minut
VI. Zemědělská praxe: sklizeň
Cíl: vlastní sklizeň a úrody, zadání úkolu následného zpracování úrody Termín: červen / září-říjen (dle plodin)
VII. Závěrečné setkání
Cíl: reflexe formou kreativních metod, sdílení, evaluace. Termín: červen / září-listopad, místo: škola, časová dotace: 3×45 minut.
Projekt přispívá k naplňování rámcového vzdělávacího plánu. V jeho průběhu jsou realizována témata a obsah
environmentální výuky a dalších průřezových témat – osobnostní a sociální výchova, výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech a mediální výchova.
Projekt v rámci RVP přispívá zejména k:
Kontakt
Petr Dolenský, koordinátor projektu
petr@asociaceampi.cz,
733 764 980