ŠETRNÉ ZEMĚDĚLSTVÍ v teorii i praxi – komplexní vzdělávací program pro školy | Ampi – Asociace místních potravinových iniciativ, o.p.s.

ŠETRNÉ ZEMĚDĚLSTVÍ v teorii i praxi – komplexní vzdělávací program pro školy

  • Délka programu Délka programu: 5 vzdělávacích bloků
  • Cílová skupina Cílová skupina: žáci 2. stupně ZŠ a SŠ + pedagogové
  • Místo realizace Místo realizace: Interiér, Exteriér
  • Doba realizace Doba realizace: Jaro, Léto, Podzim, Ve škole, V terénu
  • Cena Cena: 500 Kč / žák nebo dle dohody

ŠETRNÉ ZEMĚDĚLSTVÍ v teorii i praxi – komplexní vzdělávací program pro školy

ŠETRNÉ ZEMĚDĚLSTVÍ v teorii i praxi  – vzdělávací program pro školy 

V našem pilotním  vzdělávacím  projektu se zabýváme ekologickou, ekonomickou i společenskou funkcí zemědělství.  Mladým lidem přibližujeme, jak potravinové systémy ovlivňují biodiverzitu, krajinu i klima naší země i planety a učíme je vnímat environmentální souvislosti každodenního života. Cílem je podpořit změnu myšlení a chování nové generace – směrem k větší ohleduplnosti a udržitelnosti.

Nabídkový leták pro školy

Promovideo k projektu

Fotodokumentace z projektu na Gymnáziu Jana Nerudy 

 

ANOTACE PROGRAMU 

Cílová skupina:  žáci 8. – 9. tříd ZŠ a 1. – 4. ročníku SŠ na území Prahy a Středoč. kraje 

Obecný cíl programu: Program přispívá k hlubšímu pochopení role zemědělství ve společnosti a jeho vlivu na krajinu, biodiverzitu i změnu klimatu, zároveň rozvíjí praktické i teoretické dovednosti žáků a motivuje je k aktivnímu přístupu k udržitelnosti.

Vzdělávací bloky programu:  Exkurze na farmu +vlastní praxe + desková hra + přednáška + reflexe 

Časová dotace:  5x blok o délce 90 min (minimum)

Termín realizace: květen – prosinec 2025 

Počet žáků / program: 12 – 26 

Místo realizace: výuka na školách +  terénní výuka na farmách v Praze a její blízkosti

Cena programu: 500 Kč / žák

Klíčová slova: agroekologie, ekologické zemědělství, urban gardening, biodiverzita, zemědělská krajina, klimatická změna

Kontakt a objednávky programu 
Petr Dolenský, koordinátor projektu
petr@asociaceampi.cz,
733 764 980

 

Popis jednotlivých vzdělávacích bloků

Blok I. Exkurze na městskou farmu

  • Téma: Agroekologie ve farmářské praxi
  • Délka: 2 vyučovací hodiny (90 min)
  • Místo: Městská komunitní farma Metrofarm, Císařský ostrov (dle domluvy i jiná lokalita)
  • Aktivity: Po krátkém představení projektu budou studenti prozkoumávat jednotlivé činnosti komunitní zahrady a propojovat obecnější informace s vlastním pozorováním v terénu. Poté následuje komentovaná prohlídka s aktivní participací studentů a rozhovor s farmářem. Exkurzi uzavřeme reflexí.

Blok II. Zemědělská praxe na farmě

  • Téma: Jak nás zemědělská praxe propojuje s přírodou a námi samými
  • Délka: 2 vyučovací hodiny (90 min)
  • Místo: Městská komunitní farma Metrofarm (Praha 7) nebo jiné
  • Aktivity: V úvodu bloku dojde k vysvětlení a ukázce zahradnických činností včetně používání zahradnických nástrojů a technik. Budeme se soustředit nejen na detail, ale i na jejich širší význam v rámci produkčního cyklu i ekologie místa. Po krátkém naladění směřujícím k získání větší pozornosti i prožitku práci bude následovat samotná činnost v menších skupinách, které si vyzkouší více činností. Blok uzavřeme reflexí.

Blok III. Desková hra Planeta A

  • Téma: Jak agroekologie řeší environmentální problémy – vstup
  • Délka: 2 vyučovací hodiny (90 min) Místo: škola
  • Aktivity: Po příběhovém úvodu do hry následuje vysvětlení pravidel a rozdělení studentů do skupin. Hra je desková a simulační, studenti v jejím průběhu pracují s kartami environmentálních problémů a snaží se je vyřešit s pomocí karet řešení. Důležitou součástí hry je facilitace jejího průběhu a diskuse studentů nad navrženými řešeními.

Blok IV. Přednáška a diskuse

  • Téma: Jak Agroekologie řeší environmentální problémy – teoretické ukotvení
  • Délka: 2 vyučovací hodiny (90 min)
  • Místo: škola
  • Aktivity: Přednáška se myšlenkově pohybuje v rámci ekologického zemědělství. a tematizuje přínosu agroekologických postupů i celkového přístupu pro udržení zdravé krajiny, biodiverzity i adaptace a mitigace klimatické změny. Součástí je formulace vlastních otázek a společná diskuse akcentující i možnosti vlastní participace studentů v oblasti produkce šetrného jídla.

Blok V. Závěrečná reflexe

  • Téma: Já a agroekologie
  • Délka: 2 vyučovací hodiny (90 min)
  • Aktivity: Výtvarné a zpětnovazebné aktivity vedou studenty k hlubší reflexi předcházejích aktivit a jejich prezentaci.

Vzdělávací výstupy 2. pilotování projektu

Vzdělávací výstupy 1. pilotování projektu  

 

Doleva Zpět na přehled